Ako si zariadiť domácu kanceláriu?

Mať doma samostatnú pracovňu je výhoda nielen v období home office, ale aj v prípade, že máte vlastné podnikanie. Ako zariadiť domácu kanceláriu, čo by v nej rozhodne nemalo chýbať a čo ak máte doma málo priestoru na pracovňu?

Začnite kancelárskym nábytkom

V pracovni určite nesmie chýbať pracovný stôl a kancelárska stolička. Rozmery stola si vyberajte podľa veľkosti miestnosti, ale aj s ohľadom na to, koľko priestoru potrebujte pri svojej práci. Niekedy je dobré mať na stole okrem notebooku či monitora ešte aj priestor na poznámkový blok, stolnú lampu či šálku s kávou.

Šetriť by ste nemali ani na kvalitnej kancelárskej stoličke či kresle, pretože správne a pohodlné sedenie je dôležité aj pre vaše zdravie. Ak máte v pláne prijímať vo svojej domácej kancelárii aj klientov, resp. návštevy, hodí sa konferenčný stolík masív a stoličky alebo pohovka. Nezabúdajte ani na regály, poličky a skrinky, ktoré sú nevyhnutné na odkladanie a usporiadanie dokumentov, kancelárskych potrieb a podobne. Pracovňu si tiež môžete spríjemniť kvetmi, závesmi či vkusným kobercom.

Myslite aj na oddych

Niekedy je človek produktívnejší, ak si počas dňa na chvíľu odpočinie, uvoľní sa a načerpá novú energiu. Neraz sa počas odpočinku objavili tie najlepšie nápady. V pracovni by ste si preto mali vytvoriť aj malý kútik na oddych, postačí aj pohodlná pohovka alebo relaxačné kreslo, aby ste sa mohli niekoľko minút natiahnuť a uľaviť tak krčnej chrbtici aj svojej mysli. Najmä pri náročnej a stresujúcej práci je vhodné na niekoľko minút tento stres prerušiť. Prospeje to vašej práci aj vášmu zdraviu.

V malom byte aspoň pracovný kút

Ak nemáte možnosť spraviť si pracovňu v samostatnej miestnosti, môžete si vytvoriť aspoň pracovný kút. Aj v menšom dome alebo byte sa dá nájsť priestor na pracovný stôl a stoličku. Na to vám stačí aj priestor 2 x 2 m, ktorý sa dá nájsť napríklad v obývačke alebo v spálni.

Aby ste oddelili pracovnú časť od tej oddychovej, môžete vybudovať novú priečku, posuvnú stenu alebo použiť aspoň paraván. Na oddelenie priestoru môžete využiť aj nábytok, napríklad vyšší regál. Takto budete mať pri práci súkromie a väčší pokoj aj v prípade, že budú ďalší členovia domácnosti v obývačke. V spálni si zasa svoj odpočinkový priestor nebudete narúšať tým pracovným.

Prečo mať doma pracovňu?

Posledné roky ukázali, že home office má svoje výhody, samozrejme ak na neho máte vytvorené podmienky. Mnoho spoločností začalo umožňovať svojim zamestnancom využívať home office, pokiaľ ste mu prišli na chuť aj vy, pracovňa sa vám bude určite hodiť.

Mať doma priestor na prácu je takmer nutnosťou aj pre podnikateľov, najmä ak nemáte prenajaté alebo vlastné kancelárske priestory. Ak si aj prenajímate kanceláriu, aby ste mali prácu a súkromie oddelené, najmä ak sa stretávate s klientmi, vždy je dobré mať svoj pracovný kútik aj doma. Aj podnikatelia predsa môžu mať aspoň z času na čas home office.

Komentáre k článku Ako si zariadiť domácu kanceláriu? (4)

  1. Aj v menšom byte sa dá nájsť priestor pre pracovný stôl a stoličku, často v obývačke alebo spálni, kde stačí plocha približne 2 x 2 metre. Na oddelenie pracovného priestoru od ostatnej časti miestnosti možno použiť paraván, posuvnú stenu alebo nábytkové prvky ako vyšší regál.

  2. Je etické zariadiť domácu kanceláriu, ak to zahŕňa stále väčšie zasahovanie práce do osobného života?

  3. Zatiaľ čo domáca kancelária prináša flexibilitu a pohodlie, môže tiež viesť k rozostreniu hraníc medzi pracovným a osobným životom, čo niektorí považujú za problematické. Dôležité je stanoviť si jasné hranice a dbať na work-life balance.

  4. Má zamestnávateľ právo vyžadovať, aby zamestnanci pracovali z domu v dobre vybavených domácich kanceláriách, ktoré si musia zariadiť sami?

Poradňa

Potrebujete radu? Chcete pridať komentár, doplniť alebo upraviť túto stránku? Vyplňte textové pole nižšie. Ďakujeme ♥