Zmeny ekonomického prostredia

Nové udalosti nútia manažérov prehodnocovať pozíciu podniku a jeho perspektívy. Musia byť pripravení prispôsobiť sa potrebám zákazníkov, zmenám v medzinárodnom dianí, technickému rozvoju a reagovať na ostatné príležitostí a hrozby z externého a interného prostredia.

Konkurenčná výhoda

Konkurenčná výhoda predstavuje jedinečnú pozíciu, ktorú podnik získava v porovnaní s konkurentmi.

  • výhody získava významným podielom na trhu, atraktívnosťou trhu, kvalitou výrobku, jedinečnosťou výrobku, používaním nových informačných technológií, schopnosťou prispôsobiť sa požiadavkám trhu, know-how a vedomosti, znalosti zamestnancov,
  • udržiavanie si neustálej konkurenčnej výhody je faktor ovplyvňujúci život firmy, preto základnou podmienkou budovania konkurenčnej výhody je, aby bola predmetom strategického riadenia,
  • znamená to vytvorenie takých mechanizmov, ktoré umožňujú predvídať budúci vývoj trhu a jeho vplyv na konkurencieschopnosť firmy,
  • nedostatočné rozvinutie foriem strategického riadenia je jednou z vážnych prekážok rozvoja konkurencieschopnosti slovenských firiem.

Nová ekonomika – New Economy

New economy alebo nová ekonomika priniesla intenzifikáciu výrobného procesu (zvýšenie výrobnej výkonnosti) a rast produktivity práce.

  • oboje sú poháňané investíciami do informačných a komunikačných technológií,
  • rast produktivity práce je charakteristický prehlbovaním kapitálu, tzv. rastom kapitálovej vybavenosti na pracovníka,
  • ekonomické prostredie sa vyznačuje dvoma zásadnými javmi: hyperkonkurenciou a globalizáciou. Obidve spolu súvisia.

Hyperkonkurencia

Hyperkonkurencia predstavuje situáciu, kedy sa rozhodujúci konkurenčný boj na svetovom trhu odohráva medzi nadnárodnými spoločnosťami typu obrích transnacionálnych korporácií (TNC).

  • úspešnosť v tomto boji je závislá nielen na akosti produktu a jeho ceny, ale predovšetkým
    na schopnosti inovovať,
  • TNC – sú schopné ťažiť z extenzívneho procesu globalizácie – alokovať svoje zdroje v rámci svetovej ekonomiky tak, aby dosiahli maximálny výhod, ktoré im jednotlivé ekonomiky a trhy ponúkajú.

Globalizácia

Globalizácia znamená proces zjednocovania krajín, kultúr, ekonomík, peňažných jednotiek a pod. Globalizácia pre transnacionálne korporácie znamená rozhodnúť:

  • do ktorých regiónov umiestniť výskum a vývoj,
  • kde umiestniť tvorba dizajnu, vysoko sofistikovanej operácie,
  • kde najlepšie umiestniť činnosti a operácie:
    • nenáročnej povahy na know-how,
    • s nízkou pridanou hodnotou,
    • alebo problematickej výroby z hľadiska dopadu na životné prostredie alebo náročnej na suroviny a energiu.

Proces globalizácie vedie k likvidácii, v lepšom prípade k pohlteniu konkurenčne slabých veľkých národných podnikov nadnárodnými korporáciami, stupňuje sa tlak na lokálne pôsobiacich dodávateľov a subdodávateľov, ak chcú udržať zákazky sú nútení stláčať vlastné náklady a zvyšovať produktivitu, resp. znižovať svoje ziskové marže.

Diamant M. E. Portera

  • Porter si uvedomoval nové paradigma (vzor/model) a sústredil sa na stimulovanie konkurencieschopnosti,
  • odpoveďou na otázku na čom závisí schopnosť jednotlivých ekonomík a ich podnikov presadiť sa na zahraničných trhoch a v medzinárodných súťažiach hľadá M. E. Porter v domácej základni – štyroch definovaných faktoroch, charakterizujúcich domáce (národné) podnikateľské prostredie,
  • faktory a ich vzájomné vzťahy sa potom znázorňujú vo forme tzv. porterovho diamantu (domáca základňa).

Domáca základňa

Štyri vrcholy diamantu domácej základne:

  • firemná stratégia, štruktúra rivality,
  • zásoba výrobných faktorov,
  • existencia príbuzných a dodávateľských odvetví,
  • charakter domáceho dopytu.

Zásoba výrobných faktorov predstavuje prírodné zdroje, pracovnú silu (je najvyššou pridanou hodnotou) a infraštruktúru (zdroje, výroba, zariadenia). Každá krajina sa sústredí na produkciu tohto tovaru, ktorý je:

  • náročný na výrobné faktory,
  • ktorého krajina má relatívne najviac (sú relatívne najlacnejšie),
  • VF typu prírodných zdrojov alebo lacné pracovné sily dnes nevytvárajú dlhodobú konkurenčnú výhodu národa,
  • podniky s lacnou pracovnou silou a dostatkom prírodných zdrojov často tieto faktory využívajú neefektívne a obmedzujú investície do modernej techniky a vzdelávania.

Krajina musí mať dostatok vzdelaných, kvalifikovaných pracovníkov. Najvýznamnejším hnacím prvkom hospodárskeho rastu sa stávajú tzv. „height-knowledge“ – vysoké znalosti, produkované vedecko-inžinierskymi mozgovými trasami.

Charakter domáceho dopytu sa týka náročnosti domácich odberateľov a zákazníkov, celkovej životnej úrovne, ale tiež životného štýlu a hodnotovej orientácie spoločnosti. Ak je domáci trh a zákazník náročný a je ťažké ho uspokojiť, z dlhodobého hľadiska to pozitívne ovplyvňuje aj medzinárodnú konkurencieschopnosť ekonomiky. Domáci výrobcovia tak môžu získať časový náskok pred zahraničnými konkurentmi, ktorí iba teraz hľadajú príslušné riešenie.

Príbuzné a dodávateľské odvetvia konkurencieschopnosť ekonomiky je pozitívne ovplyvnená domácimi dodávateľmi, ktorí sú sami nútení čeliť konkurencii, sú zapojení do medzinárodného podnikania a sú tak sami konkurencieschopní na svetovom trhu. TNC často spolupracujú vo viacerých krajinách s rovnakými. Ak je domáci dodávateľ schopný vyhovieť najvyšším medzinárodným štandardom, môže zvýšiť efektivitu a medzinárodnú konkurencieschopnosť.

Firemná stratégia, štruktúra a rivalita týka sa úrovne riadeného podniku, úrovne strategického riadenia. Hyperkonkurencia sa nesústredí len na kvalitu a cenu výrobkov. Konkurenčnou výhodou sa stáva sám systém riadených podnikov a jeho schopnosť adaptovať sa rýchlo meniacim požiadavkám trhu, predovšetkým produkovať zásadné inovácie.

Komentáre k článku Zmeny ekonomického prostredia (3)

  1. Nové ekonomické trendy, ako sú investície do informačných a komunikačných technológií, vedú k zvýšeniu produktivity práce a efektívnosti výrobných procesov, čo môže firmám pomôcť udržiavať alebo zlepšovať ich konkurencieschopnosť.

  2. Je hyperkonkurencia medzi nadnárodnými korporáciami prospešná alebo škodlivá pre globálnu ekonomiku?

Vylepšite túto stránku

Chcete doplniť alebo upraviť túto stránku? Vyplňte textové pole nižšie. Ďakujeme ♥